Voor de reizigers naar Antwerpen is het wennen, die nieuwe Fyra trein. De hogesnelheidstrein die Nederland met België verbindt over het spoor is voor veel reizigers dé manier om in Antwerpen te komen sinds vorige maand. De internationale trein die altijd tussen Amsterdam en Brussel via Roosendaal reed is niet meer. Wennen voor reizigers uit West-Brabant en Zeeland die nu eerst naar Breda moeten reizen om op de Fyra richting Antwerpen te kunnen stappen.
De invoering van het hogesnelheidstraject heeft bij nogal wat reizigers negatieve reacties opgeroepen. Voor een deel van de reizigers neemt de reistijd juist toe door de invoering van de Fyra. Het zijn vooral de reizigers die altijd al vanaf of via Breda of Rotterdam naar Antwerpen reisden die wél tijdswinst behalen. Grootste punt van irritatie is het feit dat je de goedkoopste kaartjes kunt kopen als je vooraf reserveert. De reiskosten lopen voor sommige reizigers flink toe door de invoering van de Fyra. De invoering van het goedkope Jump-on-ticket heeft voorlopig de grootste storm van kritiek met betrekking tot de treintickets vervaagd.
Het grootste punt van irritatie is het grote aantal Fyra-treinen dat sinds de start van de dienstregeling uitviel of met vertraging reed. De eerste weken reed slechts ongeveer de helft van de treinen volgend schema. Enkele dagen geleden kwam het percentage naar buiten van 71% van de treinen dat op dat moment wél punctueel was. De ellende was inmiddels gekrompen van ongeveer 50% naar 29% van de treinen. Het is de vraag of deze opgaande lijn voortgezet wordt. Een groot aantal reizigers kijkt met weemoed terug naar de periode van de ouderwetse intercity tussen Amsterdam en Brussel. Het is sowieso jammer dat de nationale spoormaatschappijen deze route niet in stand gehouden hebben, al zou het tot één trein per uur beperkt zijn. Waarschijnlijk zouden veel reizigers op dit traject daar dolgelukkig mee zijn.