In de Nederlandse media gonst het van de geruchten dat het kabinet de vliegtaks weer in zou willen gaan voeren. Deze belasting op vliegtickets zou gebruikt worden om andere bezuinigingsmaatregelen terug te kunnen draaien of aan te kunnen passen. Niets meer of minder dan een ordinaire poging om weer meer geld bij de midden- en hogere inkomens weg te halen, want dat is toch veruit de grootste groep die het vliegtuig instapt.
Volgens Z24.nl zouden de inkomsten er onder andere voor kunnen zorgen dat de BTW-verlaging in de bouw verlengd zou kunnen worden. Een apart verhaal, want dat betekent dat een branche die het al moeilijk heeft (de reisbranche) een andere branche (de bouw) financieel moet helpen? Laat nou juist de bouw een branche zijn waar jarenlang gegraaid is en waar de huizenbezitters nu voor op de blaren zitten omdat huizenprijzen omhoog gestuwd werden door overheid, aannemers en banken. Nou mag vooral de luchtvaartsector op de blaren gaan zitten voor een sector waar omkoping, zwart geld en ondoorzichtige prijzen gemeengoed zijn.
Het kabinet Rutte zou hiermee nogmaals haar onbekwaamheid aantonen. Het ‘pakken’ van de luchtvaartsector betekent minder passagiers, dus minder inkomsten en uiteindelijk banenverlies. Als het een beetje tegenzit verlaten low cost airlines zoals Ryanair het Nederlandse grondgebied en gaan ze massaal vanaf Belgische luchthavens vliegen. Als het nog meer tegenzit kost de herinvoering van de vliegtaks zelfs een Nederlandse luchtvaartmaatschappij de kop omdat passagiers steeds meer vanaf Belgische en Duitse luchthavens gaan vliegen.
Het is te hopen dat het gerucht bij een gerucht blijft. Het is te hopen dat het kabinet niet opnieuw zo’n enorme fout maakt. Het is te hopen dat Oad de laatste grote verbazing is op het gebied van faillissementen in de reisbranche…