Voor autoliefhebbers is Duitsland vooral het land waar je op redelijk veel stukken snelweg de PK’s van een snelle auto eens ongestraft hun gang kunnen gaan. Er liggen honderden kilometers Autobahn waar je ongegeneerd hard kunt scheuren. Vooral bezitters van auto’s met 200, 300 of nog meer PK’s trappen hem in Duitsland goed op hun staart. Het effect dat het harde rijden heeft is de adrenalinekick die je krijgt zodra je de naald richting (ver) voorbij de 200 kilometer per uur ziet gaan. Het gevoel dat de meters asfalt onder je banden vandaan vliegen is heerlijk. De momenten waarop je echt richting de 250 km/u kunt gaan wordt steeds kleiner. Mede door verkeersdrukte is het aantal plekken waar je de ruimte en tijd krijgt om zo hard te rijden steeds kleiner aan het worden.
Echt stukken van de reistijd afsnoepen is ook steeds lastiger. Vooral de vele stukken met wegwerkzaamheden en de bijbehorende snelheidslimieten zorgen ervoor dat je gemiddelde snelheid snel afneemt. Tel daar nog eens de stukken op dat je vol in de remmen moet omdat er weer iemand met veel lagere snelheid naar links komt en uiteindelijk kom je op een gemiddelde snelheid uit die zwaar tegenvalt.
Zo hebben wij vorige week in Duitsland overal zo hard gereden als mogelijk was met een auto die 300 PK en een koppel van 440 Nm heeft. Voldoende om gedurende de ritten in Duitsland zelden ingehaald te worden. Op de route Keulen-Nürnberg hebben we een gemiddelde snelheid op de boordcomputer van 118 km/u gehaald. Dit is op een route van zo’n 400 kilometer waarbij we niet gestopt hebben. Twee dagen later noteerden we op de route Rothenburg Ob Der Tauber naar Trier een gemiddelde snelheid van 114 kilometer per uur. Een file voor Mannheim was debet aan het lage resultaat.
Wie denkt in Duitsland echt meters te kunnen maken die komt dan ook bedrogen uit. Er zijn heus wel stukken waar je nog wel een leuk gemiddelde kunt halen. Onze ervaring van de laatste jaren leert ons echte dat er amper tijd bespaard wordt maar dat er wel een hoge brandstofrekening volgt na het scheuren op de Duitse snelwegen.