Snelheidsboetes die je in Frankrijk oploopt kunnen vanaf vandaag ook daadwerkelijk geïnd gaan worden bij de Nederlandse hardrijders. Dat is het gevolg van afspraken die gemaakt zijn tussen Frankrijk en Nederland. Naar schatting worden er jaarlijks zo’n 200.000 Nederlandse auto’s door flitspalen vastgelegd op het moment dat ze te hard rijden of door een rood stoplicht rijden.
Voor Nederlandse automobilisten wordt het ontlopen van een boete in Frankrijk op deze manier net zo lastig als een boete die je in Nederland zelf oploopt. De boetes zullen in Nederland vanaf 7 november geïnd gaan worden door de Rijksdienst voor het Wegverkeer en indien nodig het Centraal Justitieel Incassobureau. Vanaf die datum geldt de EU-afspraak dat boetes opgelopen in andere EU-landen door uitwisseling van gegevens geïncasseerd kunnen worden. Dat betekent dat ook boetes die je oploopt in andere landen zoals Duitsland, België, Oostenrijk of Spanje in het vervolg netjes op je deurmat terecht zullen komen.
De verwachting is dat de Fransen vanaf vandaag de boetes voor Nederlanders wel registreren, maar dat ze pas vanaf 7 november verstuurd zullen worden, omdat dan de Europese afspraken ingaan. Wie Frankrijk in gaat met de auto die is gewaarschuwd. Het gedonder richting Parijs begint al bij de stad Lille, waar je al grotendeels slechts 110 km per uur mag rijden i.p.v. 130 km/u. Op vrij veel trajecten rondom en door Franse steden gelden lagere maximumsnelheden. Dat zijn de plekken waar ook de meeste vaste flitspalen staan.
Flitspaaldetectie is op geen enkele manier meer toegestaan in Frankrijk. Op het internet zijn er wel sites die aangeven waar flitspalen staan. Zo heb je ook Nederlandstalige lijstjes van de flitspalen langs de Route du Soleil en op de route via Parijs.