Het EK voetbal staat voor de deur en de formatie van een nieuw kabinet is bijna afgerond, maar dat is niet wat de Nederlanders op dit moment het meeste bezighoudt. Nee, het is het aanhoudende herfstachtige weerbeeld en het wegblijven van de zomer waar we dagelijks over praten. Het heeft het te verwachten effect gekregen op de reisbranche, want Nederlanders gaan massaal op zoek naar last minute vakanties, bij voorkeur naar zonzekere bestemmingen zoals Griekenland, Spanje en Turkije. Het gaat zo hard, dat het aantal beschikbare zonvakanties met vertrek op korte termijn flink aan het opdrogen is.
Touroperator TUI bevestigt dit met het persbericht dat ze vandaag via de media verspreiden:
Het aanhoudend slechte weer in Nederland zorgde ervoor dat de last minute boekingen bij TUI naar de Europese vakantiebestemmingen een flinke boost kregen de afgelopen week. Boekingen met vertrek op korte termijn namen toe met 87% in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. Het mooie zomerweer is op dit moment wél te vinden op de bestemmingen rond de Middellandse Zee. In Nederland wordt ook voor de rest van de maand weinig zon voorspeld. Vertrekken in juni zijn gunstig geprijsd, het zijn vooral stellen, gezinnen met jonge kinderen en vriendengroepen die naar de zon vertrekken in juni.
De start van het EK voetbal op 14 juni blijkt voor velen geen reden om hier in de regen te blijven, daarbij zorgen veel hotels voor grote schermen waarop de wedstrijden gevolgd kunnen worden.
Ook boekingen voor de komende zomermaanden namen de afgelopen weken toe met 20% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze 20% betreft alle wereldwijde bestemmingen en vervoerssoorten. Favoriet zijn de bestemmingen Turkije, Spanje en Griekenland, maar ook Egypte en Curacao zijn in trek. De zekerheid van warm zomerweer op deze bestemmingen in juli en augustus is voor veel mensen een reden om te gaan, met de wetenschap dat het zwembad en de zee verkoeling geven wanneer nodig.
Deze grote last minute vraag is er ook in de ons omringende Europese landen die ook kampen met slecht weer. TUI is een internationaal reisconcern en ziet ook een verhoogde vraag uit Duitsland, België, Groot-Brittannië en de Scandinavische landen. De bezettingsgraad in de hotels stijgt snel en een aantal bestemmingen raakt aardig volgeboekt.