Twee derde van de Nederlanders denkt dat een stedentrip per trein binnen Europa duurder is dan deze reis per vliegtuig. Terwijl reizen per trein op afstanden tot 800 kilometer vaak goedkoper is dan per vliegtuig. Milieu Centraal ondervroeg 500 Nederlanders over reizen met de internationale trein en ontdekte misvattingen over reistijd en prijs.
De prijs van treinreizen tot 800 kilometer is onlangs in een studie van het Kennisinstituut voor Mobiliteit onderzocht voor dertien bestemmingen. Alleen London bleek duurder, alle andere bestemmingen zijn per trein goedkoper. Maar de perceptie van de reiskosten per trein is anders. Ondanks deze misvattingen is er bereidheid om de trein te nemen. Er staan redelijk veel mensen open voor reizen per trein: meer dan een vijfde van de ondervraagden neemt al wel eens de trein in plaats van het vliegtuig.
Kortere reistijd
Voor veel bestemmingen op meer dan 700 kilometer is de reistijd per trein inderdaad langer. Maar voor een flink aantal bestemmingen tot 700 kilometer geldt dat reistijden elkaar vaak niet echt ontlopen. Mariken Stolk, expert Duurzame Mobiliteit bij Milieu Centraal: “Twee derde van de respondenten onderschat de reistijd van vliegen en denkt dat je sneller vliegt naar Londen dan in werkelijkheid. Mensen vergeten vaak de bijkomende tijd die gaat zitten in het inchecken, wachten bij de gate en reistijd van het vliegveld van aankomst naar het centrum. Dat zijn factoren die bij de trein allemaal niet aan de orde zijn. Voor Londen geldt bijvoorbeeld dat de totale reistijden per trein en vliegtuig dicht bij elkaar liggen en de trein zelfs vaak sneller is.”
Vooral voor het klimaat
De trein pakken voor een vakantiebestemming in Europa is goed voor het klimaat. Een vliegreis belast het klimaat maar liefst 8 tot 12 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Als reden om met de trein te reizen wordt door 57 procent van de respondenten een beter klimaat genoemd. Voor mensen tot 40 jaar ligt dit percentage op 66 procent. Ook redenen als sneller in het centrum zijn, meer comfort en minder gedoe spelen een rol.
Draagvlak
Stolk: “We merken dat er veel draagvlak is voor reizen per trein. Uit eerder onderzoek van Milieu Centraal bleek dat 78 procent van de Nederlanders open staat voor reizen per trein op afstanden tot 700 kilometer. Maar misvattingen over prijs en reistijd kunnen mensen tegenhouden. Goede praktische informatie kan hen helpen. Milieu Centraal geeft daarom inspiratie en tips voor treinreizen in Europa.”
Makkelijker maken
“Naast misvattingen zijn er ook reële belemmeringen. Een groot aantal bestemmingen binnen Europa is lastig te bereiken per trein. Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat er te weinig passend aanbod is in treinroutes en -verbindingen en voor 6 op de 10 Nederlanders is de prijs van treinreizen te hoog. Daar verandering in aanbrengen helpt reizigers in hun keuze voor treinreizen.”