KLM laat veelvliegers betalen voor bagage

De grote groep veelvliegers van KLM die binnen het zogenaamde Ivory-niveau vallen ontvingen van KLM een e-mail dat ze voortaan ook moeten gaan betalen voor het meenemen van ruimbagage op Europese vluchten. Het voordeel dat je als lid van het frequent flyer programma had is daardoor alweer een stukje ingeperkt. Wel krijgen de Ivory-leden van Flying Blue (voorlopig?) 50% korting op het meenemen van koffers op vluchten binnen Europa. Voor silver-, gold- en platinum-leden blijft het meenemen van ruimbagage vooralsnog gratis.

Verrassend?
Dat KLM deze stad neemt is niet zo verrassend. KLM is immers de melkkoe binnen Air-France/KLM waar nog wel geld verdiend wordt. Onze voormalige blauwe trots dient nu alleen nog maar om de verliezen van het Franse deel te financieren. Met een oud-politicus aan het roer bij KLM moet je er ook niet van staan te kijken dat een eerdere beslissing dat deelnemers aan het Flying Blue-programma buiten schot zouden blijven bij het betalen voor ruimbagage al snel aangepast wordt. Het doel is hoogstwaarschijnlijk geweest om zo veel mogelijk nieuwe leden te verwelkomen. Het frequent flyer programma levert de luchtvaartmaatschappij immers veel voordelen op. Ten eerste levert het trouwere klanten op, ten tweede weet men exact wie je bent en ten derde weet men je via nieuwsbrieven van het frequent flyer programma te bereiken. De vrijstelling van betalen voor ruimbagage voor alle deelnemers aan het Flying Blue programma leverde KLM het afgelopen jaar duizenden nieuwe leden op.

Meer vliegen?
Een manier om het bijbetalen te ontlopen is door voldoende te vliegen om het Silver Elite niveau te halen. Dat betekent dat je tenminste 15 vluchten met KLM moet maken binnen één jaar of dat je 25.000 zogenaamde level-miles moet halen. Als je weet dat een vlucht van Amsterdam naar Rome die je via een aanbieding zoals de Wereld Deal weken boekt je 202 punten oplevert en zelfs een goedkope vlucht naar Los Angeles je slechts 1389 miles oplevert dan heb je wel een idee hoeveel je moet vliegen voordat je aan die 25.000 miles zit. Met duurdere tickets gaat het sneller, maar je doel moet zijn om zo weinig mogelijk te betalen voor je ticket uiteraard!

Concurrentie
De concurrentie zal blij zijn met deze stap van KLM om zichzelf steeds verder te transformeren tot low-budget maatschappij. Op de route KLM-Dubai kunnen ze bijna alleen nog maar concurreren met Emirates vanwege de trouwheid van hun vliegers (om de punten te sparen) en de gunstige vliegtijden. Op het gebied van comfort worden ze door de Arabieren op alle punten al weggevaagd. Dit geldt nu ook voor de Antillen-routes naar Aruba, Bonaire en Curacao. Daar zet concurrent ArkeFly nu de moderne Boeing 787 Dreamliner in terwijl KLM met inmiddels aardig verouderde toestellen blijft vliegen.



Plaats een reactie