Na de lancering van de compleet vernieuwde site heeft dé klimaatsite van Nederland, klimaatinfo.nl, het aantal bestemmingen op de website flink uitgebreid. De grootste winst heeft de site behaald met het toevoegen van een kwart miljoen weer-pagina’s. Dit onderdeel ontbrak nog op klimaatinfo: pagina’s waar je actuele weersinformatie en een weersverwachting voor de komende dagen kon zien. Hiermee is er een langverwachte wens van de makers en de bezoekers in vervulling gegaan. Een ander nieuw onderdeel is ‘beste reistijd‘. Nu kun je voor de belangrijkste toeristische bestemmingen bekijken wat de beste reisperiode is om daar naartoe te gaan. Niet alleen het weer wordt daarin meegenomen. Er wordt ook gekeken naar lokale feesten, bepaalde evenementen en op welke momenten de natuur zich van een bijzondere kant laat zien.
De schrijvers van klimaatinfo hebben de afgelopen maanden ook veel bestemmingen toegevoegd aan het klimaat-deel van de website. Zo is het aantal klimaatinfopagina’s van bestemmingen in bijvoorbeeld Italië, Thailand, Curaçao en Bulgarije flink toegenomen. Op dit moment wordt er vooral gewerkt aan uitbreiding van de klimaatpagina’s van Nederland en de Verenigde Staten. De keuze voor Nederland is bijna vanzelfsprekend: daar zit de meeste expertise omdat dit de thuisbasis van de makers is. Dat de Verenigde Staten wat extra liefde krijgt heeft vooral te maken met het feit dat sommige Amerikaanse staten nog geen 10 achterliggende pagina’s hebben, terwijl er daar minstens een stuk of 20-25 op hun plaats zouden moeten zijn als je alleen al kijkt naar de interessante steden, natuurgebieden en bezienswaardigheden.
Waarom niet ineens alles online?
Concurrerende sites zijn qua aantal bestemmingen vaak groter. Zij werken volgens het principe van het inkopen van data en daaromheen pagina’s met een bepaalde template bouwen. Klimaatinfo.nl kiest er duidelijk voor om die koers niet te vragen. Patrick van Zundert, één van de mensen achter de populaire site, vertelt waarom: “Een goede klimaatpagina maken is meer dan het kopen van data en dat in een bepaald jasje aanbieden. Je moet klimaatstatistieken controleren, verifiëren en vooral ook goed weten te interpreteren. Voor onze bezoekers geldt dat het verhaal vaak net zo belangrijk is dan de cijfers. Dat is zeker zo op het moment dat een gemiddelde temperatuur gepaard gaat met opvallende extremen. De oorzaken van die extremen kan alleen maar door mensen met enige kennis en expertise geanalyseerd worden en vervolgens begrijpelijk verteld worden. Dat is onze kracht.“.
De strategie lijkt te werken. Al ruim twaalf jaar lang is klimaatinfo.nl in de zoekmachines en bij het publiek de favoriete Nederlandstalige klimaatsite. De nieuwe versie lijkt het succes van de eerste te overtreffen, zelfs ondanks de coronacrisis.