Ligbedjes reserveren met handdoeken is de grootste ergernis onder bezoekers van all-inclusive hotels. Van alle mogelijke irritaties die voor kunnen komen op een all-inclusive vakantie blijkt het claimen van de beste plekjes aan het zwembad veruit het meeste mensen te ergeren. Maar liefst 88% van alle gasten zou zich volgens het door Alles over vakanties uitgevoerde onderzoek mateloos storen aan het feit dat de meeste ligbedden bezet zijn door handdoeken terwijl er bijna geen gast te vinden is. Opvallend feit is dat ruim de helft van de mensen die zich er aan ergeren ook zelf mee blijken te doen aan dit fenomeen. De reden hiervoor is simpel volgens de meesten. Als je niet meedoet dan heb je geen goed plekje, helemaal geen plekje en vaak geen parasol.
Wie regelmatig in een all-inclusive hotel verblijft die zal steeds vaker zien dat er waarschuwingen hangen dat het personeel handdoeken van gereserveerde bedjes verwijdert. In de praktijk zie je het zelfs amper gebeuren. Waar men in Europa nog wacht totdat het licht is, daar zie je in het Caribisch gebied dat men al voor zonsopkomst begint met het afbakenen van territoria langs het zwembad. Zowel in de Dominicaanse Republiek als in Mexico zagen we de eerste gasten al tegen half zes hun handdoeken draperen over ligstoelen.
Nummer twee op de lijst (74%) is de manier waarop mensen zich aan het maaltijdbuffet gedragen. Volle borden waarvan de inhoud voor een groot deel in de afvalcontainer belandt zijn volgens veel gasten een teken van slechte omgangsvormen. Nummer drie op de lijst (48%) zijn luidruchtige dronken mensen die zich vaak al vlak na het middaguur dermate volgegoten hebben dat ze overlast bezorgen.
De top 10 van ergernissen onder all-inclusive gasten:
- Plekken aan het zwembad reserveren (88%)
- Volle borden bij het buffet (74%)
- Luidruchtige dronken mensen (48%)
- Geen internationale merken drank (32%)
- Omgevingslawaai rondom kamer (31%)
- Drukte aan de bar (29%)
- Hotel is toe aan renovatie (22%)
- Bijbetalen voor A-merken alcoholische dranken (20%)
- Geïsoleerde ligging van hotel (19%)
- Slechte bedden (17%)
Het onderzoek is gehouden onder ruim vierhonderd gasten in all-inclusive hotels in Mexico, Dominicaanse Republiek, Griekenland, Turkije en op de Canarische Eilanden.
Het zou inderdaad mooi zijn als hotels eens daadwerkelijk actie gingen ondernemen tegen deze vorm van landjepik.