Over het concept van goedkoop vliegen met low cost airlines wordt heel wat gezegd en geschreven. Met luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair kun je vaak goedkoper dan met traditionele airlines naar leuke bestemmingen vliegen. Het uitkleden van de services bij low budget luchtvaartmaatschappijen en het daaraan gekoppelde verdienmodel door klanten voor van alles te laten betalen leidt tot het nodige commentaar en grappen. Zo circuleert er al langere tijd op social media een grap over Ryanair die ik je niet wil onthouden. Het beschrijft op humoristische wijze hoe Ryanair te werk gaat:
Micheal O’Leary van Ryanair komt aan in een hotel in Dublin, hij gaat naar de bar en vraagt om een pint Guinness van het vat.
De barman knikt en zegt: “Dat is dan één euro alstublieft, meneer O’Leary.” Enigszins verrast antwoordde O’Leary, “Dat is erg goedkoop,” en overhandigde zijn geld.
“Nou, we proberen de concurrentie voor te blijven”, zei de barman. “En we schenken elke woensdagavond van 6 tot 8 gratis pintjes. We hebben het goedkoopste bier van Ierland”.
“Dat is een opmerkelijke prijs”, zegt Michael. “Ik zie dat je geen glas hebt, dus je hebt er waarschijnlijk een van ons nodig. Dat is dan 3 euro alstublieft.
O’Leary fronste zijn wenkbrauwen, maar betaalde. Hij nam zijn drankje aan en liep naar een stoel.
“Ah, wilt u gaan zitten?” zei de barman. “Dat is dan 2 euro extra. – Je had de stoel ook vooraf kunnen reserveren, dan had het je maar een euro gekost.”
“Ik denk dat u te groot bent voor de stoel meneer, mag ik u vragen om in dit zitje te gaan zitten?”
Michael probeert te gaan zitten maar het zitje is te klein en als hij er niet in past klaagt hij “Niemand past in dat kleine zitje”.
“Ik ben bang dat als u niet in het zitje past u een extra toeslag van €4,00 moet betalen voor uw stoel meneer”.
O’Leary vloekte bij zichzelf, maar betaalde. “Ik zie dat u uw laptop heeft meegenomen” voegde de barman eraan toe. “En aangezien die ook niet vooraf was gereserveerd, komt daar nog eens 3 euro bij.”
O’Leary was zo geïrriteerd dat hij terugliep naar de bar, zijn drankje op de toonbank gooide en riep: “Dit is belachelijk, ik wil de manager spreken”.
“Ah, ik zie dat u de toonbank wilt gebruiken,” zegt de barman, ”dat is dan 2 euro alstublieft.” O’Leary’s gezicht werd rood van woede.
“Weet u wie ik ben?”
“Natuurlijk weet ik dat meneer O’Leary,” zegt de barman.
“Ik heb er genoeg van, wat is dit voor een hotel? Ik kom binnen voor een rustig drankje en jullie behandelen me zo. Ik sta erop om met een manager te spreken!”
“Hier is zijn E mail adres, of als u wilt, kunt u contact met hem opnemen tussen 9 en 9.10 elke ochtend, maandag tot dinsdag op dit gratis telefoonnummer. Gesprekken zijn gratis, totdat ze worden beantwoord, dan wordt er slechts 10 cent per seconde in rekening gebracht”.
“Ik zal deze bar nooit meer gebruiken”.
“OK meneer, maar vergeet niet dat wij het enige hotel in Ierland zijn dat pinten verkoopt voor één euro”.