Sinds kort heeft zoekmachinegigant Google hun nieuwe dienst Google Flight Search live staan in Nederland. De reisagenten huiveren van deze vorm van concurrentie terwijl de luchtvaartmaatschappijen blij lijken te zijn met dit nieuwe afzetkanaal voor vliegtickets.
Google Flight Search (www.google.nl/flights) toont de vluchtmogelijkheden tussen verschillende luchthavens inclusief tijden, totale reistijd, maatschappijen en in veel gevallen de prijzen. Daarna kun je door naar de site van de betreffende maatschappij om te boeken.
Dat partijen die als tussenpersoon dienen voor vliegtickets, zoals bijvoorbeeld cheaptickets.nl, wtc.nl en vliegwinkel.nl, zware concurrentie kunnen verwachten van Google Flight Search is iets wat zeker is. Of de consument massaal gebruik gaat maken van deze nieuwe aanbieder is nog de vraag. Opvallend is dat je als je nu op google zoekt naar “vliegticket Milaan” je nergens naar Google Flight Search doorgestuurd wordt. Je krijgt de gewone zoekresultaten te zien waarbij cheaptickets, schipholtickets en skyscanner fier bovenaan getoond worden.
Wat het systeem nog imperfect maakt is dat op dit moment niet de prijzen van alle luchtvaartmaatschappijen getoond worden. Juist de voor de Nederlandse markt interessante luchtvaartmaatschappijen zoals Transavia en Ryanair worden ergens onderaan getoond met de melding dat de prijzen onbekend zijn. TUI-dochter ArkeFly wordt zelfs helemaal niet getoond in de resultaten als ik bijvoorbeeld naar Cancun wil vliegen. Dat terwijl het vanuit Nederland wel de beste verbinding is naar Cancun. Voor de consument is dan ook deze nieuwe dienst van Google niet optimaal. De vliegticketboeren hoeven op deze manier nog niet bang te zijn, denk ik.