Het lijkt erop dat het geen verschil uitmaakt of je via een hotelboekingssite als booking.com een hotelkamer reserveert of dat je het rechtstreeks bij het hotel doet. Het verschil is er dus wel. Als je via booking.com een hotelkamer boekt bij één van de hotels van de Radisson Blu keten dan spaar je niet voor punten via hun spaarprogramma. Ook naar de gebruikelijke punten die je dan kunt ontvangen voor je frequent flyer programma kun je dan fluiten.
De man achter de receptie van het Radisson Blu Helsinki Plaza in de Finse hoofdstad Helsinki vertelde me vorige week bij het inchecken dat hij niets met mijn pasjes van KLM Flying Blue en het Radisson Blu spaarprogramma Club Carlson kon doen. Hij vertelde me dat door de commissie die ze aan booking.com moeten betalen ze geen spaarpunten aan hun gasten kunnen geven. Indirect draait de gast dus op voor het feit dat een hotel aan derden commissie betaalt om hun kamers te verkopen. Hij meldde me dat ik de volgende keer maar via de site van Radisson zelf moest boeken als ik wel punten wilde krijgen.
Jammer dat er bij booking.com niets gemeld wordt van dit nadeel. Jammer ook dat ik zo snel op de site van Club Carlson of Radisson Blu niets terug kan vinden over het niet verstrekken van punten indien je je hotel via een derde partij boekt. Vraag me af of dit iets is structureel is of dat het Radisson of zelfs het Radisson hotel in Helsinki haar eigen regels bepaalt.