Dat de corona crisis geen fijne tijd was voor de reisbranche is nog zacht uitgedrukt. Van het ene op het andere moment werden alle reizen geannuleerd en konden de bedrijven in de reisbranche wel fluiten naar hun omzet. De overheid is ze een aantal keer tegemoetgekomen met steunpakketten, maar dit woog niet op tegen de ‘normale’ inkomsten. Het was een zware tijd waar zeker niet alle toerismebedrijven overheen zijn gekomen. Maar hoe gaat het nu? Een aantal jaren later…
Van hoogtepunt tot dieptepunt
De winter van 2019 verliep vrij normaal en iedereen was tot zeker februari massaal vakanties en reizen aan het plannen. Toen dook corona ook ineens in Nederland op. Waar het eerst alleen de reizen naar Azië beïnvloedde, wilden of konden Nederlanders opeens überhaupt Nederland niet meer uit. Niemand had dit zien aankomen en samen met branches zoals de horeca kreeg de reisbranche het zwaar te verduren. Eerst leek het maar een aantal maanden te duren, maar ook in de zomer verdween corona niet (volledig). Uiteindelijk hebben we ongeveer twee jaar nauwelijks kunnen reizen. Wanneer dit wel mogelijk was, moest men zich aan verschillende maatregelen houden. Na een jaar was al een kwart van de banen in de reiswereld verdwenen. Veel verschillende individuen en bedrijven hebben in een zwaar dieptepunt gezeten. In de loop van 2022 kwam er pas weer een beetje hoop en vertrouwen, waardoor de branche redelijk opkrabbelde. Maar het heeft zeker littekens achtergelaten in de industrie.
Oplossingen bedenken
Naast de tegemoetkomingen van de regering zagen veel reisorganisaties een omzet van nul euro, maar wel vaste lasten zoals de lonen. Veel werkgevers gingen creatieve oplossingen bedenken, zo ook reisinspiratie platform vakantiedealz. Via vakantiedealz worden verschillende deals, tips en persoonlijke ervaringen gedeeld. De oprichter van vakantiedealz is tijdens corona ongeveer 1,5 jaar interim opdrachten gaan uitvoeren als online marketeer. Hij is er trots op dat hij al zijn werknemers heeft kunnen behouden in de moeilijke periode. Vlak voor de corona crisis was het plan ontstaan om de website volledig te vernieuwen. Dit plan is zacht gezegd iets anders gelopen dan gepland en tijdens de corona periode logischerwijs uitgesteld. Toen het vertrouwen in de branche eindelijk terugkwam, pakten ze de kans om alles tot in de puntjes uit te werken. Inmiddels staat de site live en is het team van vakantiedealz er onwijs trots op, zeker na al die moeilijke jaren. De nieuwe website past meer dan ooit bij de doelen van het bedrijf en is volledig ingericht op basis van de nieuwe behoeften van de reisliefhebbers. En als de website nog niet genoeg is, kun je de deals en tips van vakantiedealz ook nog eens volgen op verschillende sociale media zoals Instagram, TikTok en Facebook, maar bijvoorbeeld ook op Linkedin. Wordt het tijd voor jouw droomvakantie?
Afbeelding van Studio_Iris via Pixabay