ANWB-onderzoek: meivakantie wint aan populariteit

De meivakantie is aan populariteit aan het winnen. Door extreme temperaturen, hoge prijzen en drukte in het hoogseizoen, kiezen steeds meer Nederlanders ervoor om uit te pakken tijdens de vakantiemaanden april en mei. Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat van alle Nederlanders 58% de komende weken op reis gaat. Een vakantie in eigen land is het meest geliefd, gevolgd door een vakantie onder de Spaanse zon.
De meivakantie vindt in alle regio’s van Nederland plaats van 26 april t/m 4 mei 2025. Scholen krijgen daarnaast het advies deze vakantie een week eerder te laten beginnen. Ideaal dus voor een korte vakantie. Want bijna de helft reist met kinderen.
Van de ondervraagden geeft 37% aan dat ze langer op vakantie gaan dan vorig jaar in dezelfde periode. Daarnaast beschouwt 28% de komende vakantie als belangrijker dan de zomervakantie, en 40% is zelfs van plan meer geld aan de komende vakantie uit te geven dan vorig jaar. Over hogere prijzen door inflatie zegt 57% zich niet druk te maken. De grootste groep (28%) verwacht tussen de 250 en 500 euro per persoon uit te geven.
De vakantieplannen
Een derde van de vakantiegangers gaat vijf tot zeven dagen op vakantie, gevolgd door de groep die acht tot veertien dagen gaat. 23% houdt het bij één tot vier dagen. Favoriete bestemming is Nederland. De top 5 bestaat daarmee uit: Nederland (41%), Spanje (20%), Duitsland (18%), Frankrijk (14%) en België (13%). 16% gaat op vakantie buiten Europa. Populair zijn Aruba/Bonaire/Curaçao, VS, Marokko, Egypte, Indonesië, Thailand en Japan.
Drie stellingen uit het onderzoek over vakantie anno 2025
  • Omdat de temperaturen in de zomermaanden in veel Zuid-Europese landen hoog is, ga ik liever in april/mei naar deze bestemmingen. Mee eens tot zeer mee eens zegt 45%
  • In hoeverre is de drukte in bepaalde gebieden of steden van invloed op je vakantiekeuze? Enige tot grote invloed zegt 55%
  • Omdat de prijzen in de zomermaanden hoger zijn, kies ik ervoor om in april/mei naar ‘duurdere (of verre) bestemmingen’ te gaan. Mee eens tot zeer mee eens zegt 33%
Overnachten
Uit het onderzoek blijkt dat vakantiegangers verschillende voorkeuren hebben als het gaat om hun verblijf. Van de ondervraagden kiest 43% ervoor om in een hotel te verblijven, terwijl 37% de voorkeur geeft aan het huren van een huisje. Daarnaast kiest 17% voor een verblijf op de camping.
De redenen voor het kiezen van een campingvakantie zijn divers. Zo geeft 46% aan dat ze het heerlijk vinden om buiten in de natuur te zijn zonder stress. Voor 16% is kamperen ideaal omdat het een geweldige manier is om tijd door te brengen met vrienden en familie. Bovendien vindt 14% kamperen budgetvriendelijk.
AI en vakantie
Nieuw bij het maken van vakantieplannen is het gebruik van AI. Van alle Nederlanders maakt 13% gebruik van AI en dan met name ChatGPT. Onder Gen-Z is het gebruik 25%. Zij maken gebruik van AI voor onder meer het uitstippelen van een roadtrip, welke periodes het beste weer hebben, de hoogtepunten van een streek, het vinden van een verblijf, het mooiste strandje tot het laten maken van een complete dagindeling met activiteiten.
Vervoer
55% gaat met de auto op vakantie (waarvan 5% volledig elektrisch), 40% pakt het vliegtuig en 12% neemt de trein.
De ANWB Vakantiemonitor is een representatief, kwantitatief onderzoek onder ruim 3800 Nederlanders vanaf 18 jaar en gehouden in maart 2025. Met de ANWB Vakantiemonitor wordt ieder kwartaal het gedrag van vakantiegangers in kaart gebracht. In juni verschijnt het onderzoek naar de zomervakantie en de voorbereiding daarop.