De eerste Boeing 777 van Emirates met een vernieuwde neus-tot-staart cabine is in gebruik genomen. Gistermiddag is het toestel met vluchtnummers EK 83 van Dubai naar Genève gevlogen. Het vliegtuig heeft in totaal 37 dagen nodig gehad voor een complete opknapbeurt en komt vier dagen eerder in dienst dan het officieel aangekondigde tijdschema.
Sir Tim Clark, President Emirates Airline zei: “Emirates blijft zich inzetten om een ongeëvenaarde ervaring aan boord te bieden met de introductie van onze nieuwste Boeing 777 met nieuwe, kenmerkende interieurs, die de industriestandaard verhogen als het gaat om premium reizen. Onze nieuwste Business Class cabine biedt klanten een gevoel van exclusiviteit en privacy, aangevuld met onze beste producten aan boord. De toevoeging van onze populaire Premium Economy cabine, beoordeeld als een van de beste in de industrie, geeft een moderne verfijning aan de vliegervaring en is zorgvuldig ontworpen voor meer comfort. Nu meer Boeing 777’s en A380’s zijn opgefrist met onze nieuwste generatie producten aan boord, kunnen klanten consistent de allerbeste ervaringen in de lucht beleven in beide vliegtuigtypes.”
De Boeing 777 van Emirates werd begin juli gerenoveerd, met een geplande herconfiguratie van het vliegtuig om plaats te maken voor een nieuwe Premium Economy cabine bestaande uit 24 stoelen in drie rijen met een 2-4-2 opstelling. De crèmekleurige lederen stoelen, geaccentueerd door houten panelen in de cabine, bieden meer comfort met een pitch van 38 inch en stoelen van 19,5 inch breed die 8 inch achterover kunnen leunen zodat er meer ruimte is om te strekken en te ontspannen, naast de in 6 richtingen verstelbare hoofdsteunen.
De nieuwe Emirates 777 Business Class bevindt zich in een warme en uitnodigende cabine met doordachte verfijningen en verbeterde privacy voor klanten. De stoelen en het kleurengamma van de cabine zijn verbeterd om de lichte en luchtige designelementen van Emirates’ iconische A380-ervaring te weerspiegelen, met zacht lederen crèmekleurige stoelen geaccentueerd met champagne afwerking, lichtere houten lambrisering en moderne technologische snufjes die functie en luxe bieden.
Er zijn 38 stoelen in een 1-2-1 configuratie. Elke ergonomische stoel van 20,7 inch breed kan worden omgevormd tot een ruim, plat bed dat tot 78,6 inch achterover kan leunen. De stoel heeft ook een gevoerde hoofdsteun voor meer comfort. De stoelen in de cabine zijn vier aan twee gerangschikt, zodat elke klant direct toegang heeft tot het gangpad. Elke stoel heeft een persoonlijke minibar, tafel om aan te eten of te werken, meerdere oplaadpunten voor persoonlijke apparaten en meer. De touchscreen stoelbediening voor in-flight entertainment en stoelbediening en een persoonlijk 23-inch HD-scherm, een van de grootste in het luchtruim, zorgen ervoor dat elke klant ten volle kan genieten van het bekroonde ICE entertainmentsysteem van de luchtvaartmaatschappij.
De Emirates Boeing 777 Business Class cabine zal ook een kleine bar bevatten waar klanten snel snacks en verfrissingen kunnen halen tijdens de vlucht.
De nieuwe Economy Class cabine heeft 256 stoelen in een kleurenpalet van zachte grijstinten en blauw. De ergonomisch ontworpen stoelen hebben volledig lederen hoofdsteunen met flexibele zijpanelen die ook verticaal kunnen worden versteld voor optimale ondersteuning.
Het kenmerkende ghaf-boommotief van Emirates is ook prominent aanwezig in het interieur.
Emirates zal nog eens 80 Boeing 777-toestellen renoveren als onderdeel van zijn investering van meer dan US$ 3 miljard om de beste producten in de industrie te leveren die de klantervaring in het luchtruim verbeteren. Naast Genève zal de luchtvaartmaatschappij haar geüpgradede Boeing 777’s met nieuwe cabines in de komende weken inzetten op Tokio Haneda en Brussel, en meer bestemmingen die met dit vliegtuigtype zullen worden bediend zullen binnenkort worden aangekondigd.
De renovatiewerkzaamheden aan de Boeing 777 werden intern geconceptualiseerd, ontworpen en uitgevoerd door een toegewijd team van 175 ingenieurs en technici bij Emirates Engineering in Dubai, met een laserfocus op de hoogste kwaliteits- en veiligheidsnormen. De aanzienlijke impact van het project op het lokale luchtvaartecosysteem blijkt duidelijk uit de meer dan 10 grote partners die honderden geschoolde arbeiders in dienst hebben genomen en werkplaatsen hebben opgezet, zowel in de Engineering-faciliteit als daarbuiten, om de verschillende aspecten van het renovatieprogramma te ondersteunen.
Het duurde 37 dagen en 18.000 manuren om de eerste B777 af te bouwen. De teams werkten de klok rond in een chronologische volgorde van werkzaamheden, van het verwijderen van het interieur tot het opnieuw installeren en testen van de nieuwe stoelen en andere cabineonderdelen.
Om het eerste gerenoveerde Boeing 777-vliegtuig af te leveren, gebruikte de luchtvaartmaatschappij in totaal:
– 330 vierkante meter tapijt
– 340 laminaatvellen
– 8000 vierkante meter leer voor stoelen in First, Business en Premium Economy Class
– 800 meter stof voor Economy Class-stoelen
– 300 liter verf
De luchtvaartmaatschappij heeft 191 Boeing 777- en Airbus A380-vliegtuigen gereserveerd voor een volledige facelift als onderdeel van het grootste retrofitprogramma dat de sector ooit heeft gezien. Zodra het project is voltooid, zal de luchtvaartmaatschappij 8.104 Premium Economy-stoelen van de volgende generatie, 1.894 opgefriste First Class-suites, 11.182 opgewaardeerde Business Class-stoelen en 21.814 Economy Class-stoelen hebben geïnstalleerd.
Emirates vliegt momenteel met zijn vernieuwde vliegtuigen naar New York JFK, Los Angeles, San Francisco, Houston, London Heathrow, Sydney, Auckland, Christchurch, Melbourne, Singapore, Mumbai, Bangalore, Sao Paulo, Tokyo Narita, Osaka, Genève en Dubai.