Afgelopen zaterdag vloog ik met mijn gezin vanuit Düsseldorf naar de Mexicaanse badplaats Cancún. Nadat de passagiers en de bagage netjes op tijd aan boord waten om de schemavertrektijd van 09:05 uur te halen, liep het wat anders. Terwijl we aan boord zaten te wachten riep de piloot om dat we een technisch manekement hadden. Een pomp zou kapot zijn. Ze zouden proberen dit te laten repareren bij de technische dienst vlak bij de vertrek-/landingsbaan. Dit is niet gelukt, waarna alle passaiers rond 10:45 uur het vliegtuig dienden te verlaten met bussen. We werden naar de terminal gebracht.
Rond 13:00 uur bleek het vliegtuig gerepareerd te zijn. We konden echter nig niet vertrekken. Reden was dat de crew vanwege de wetten rondom werktijden nu niet meer mocht vertrekken richting Mexico. Dat werd ons verteld door de mevrouw bij de gate. De nieuwe vertrektijd werd 18:15 uur, ruim 9 uur na de oorspronkelijke vertrektijd. Nadat wij als passagiers er op aandrongen kwam er rond 14:15 uur iemand van Air Berlin maaltijdvouchers uitreiken ter waarde van 10 euro per persoon, samen met een foldertje met onze rechten inzake de vertraging.
Vlak voor de uiteindelijke boarding, rond 17:30 uur, kregen we ook een briefje met daarop een bevestiging van de vertraging. Tegen 22:00 uur lokale tijd (vijf uur ’s morgens in West-Europa) landden we eindelijk op de internationale luchthaven van Cancún. Wetende wat onze rechten zijn meldde ik bij de reisleiding van Tui Duitsland, waar we de reis geboekt hadden, dat ik de compensatie wilde claimen waar we volgens de EU-regels recht op hebben. Dat is 600 euro per persoon voor een vertraging van meer dan 4 uur bij een reisafstand van meer dan 3500 kilometer.
Tijdens de welkomstmeeting bood de lokale vertegenwoordiging van Tui Duitsland ons gisteren een compensatie aan van maar liefst 121 euro. Of het per persoon is of voor ons vieren weet ik niet eens. Dat doet ook niet ter zake, want wetende wat mijn rechten zouden moeten zijn, zijn beide opties veel te laag. Zeker gezien het feit dat de 28 uur durende reis een zware tol eiste op ons vieren. Twee kinderen die nu nog doodmoe zijn van de reis en maar niet in het ritme van hier kunnen komen. Ikzelf die behalve de eerste vakantiedag door de vertraging ook de tweede dag verloren heeft zien gaan door een zware migraineaanval als gevolg van het hele gedoe. De compensatie die ons geboden is, is dan ook stellig geweigerd. Ik ga kijken of je recht hebben ook daadwerkelijk betekent dat je je recht ook kunt halen. Ik ga vandaag het reisbureau inschakelen waar we de reis geboekt hebben. Kijken of zij namens ons de claim weg kunnen leggen bij Tui Duitsland
Dit verhaal wordt vervolgd. We zullen jullie via deze site op de hoogte houden van de afwikkeling. We gaan kijken of het reisbureau zijn meerwaarde kan/wil tonen en of Tui Duitsland voldoet aan haar wettelijke plicht.
Wat een vervelende ervaring! Vooral met kindjes is dat geen pretje. Mocht het reisbureau er niet uitkomen met de airline kunnen wij jullie wellicht nog verder helpen. ~Lotte