De wilde staking die de bagage-afhandelaars van KLM afgelopen zaterdag voerden, heeft duizenden vakantiegangers en andere reizigers gedupeerd. Wie geluk had, die had alleen te maken met kleinere ergernissen en ongemakken zoals drukte en een kleine vertraging. Wie pech had, die heeft er een urenlang traject op Schiphol opzitten voordat er gevlogen kon worden, soms met een flinke vertraging. De mensen met grote pech die zagen hun vlucht geannuleerd worden. Daar sta je dan, met je koffers en veel zin in vakantie op de nationale luchthaven van Nederland. Kun je vervolgens huiswaarts keren of op kosten van KLM een overnachting regelen om een dag later te kunnen vertrekken.
De staking had op geen slechter moment kunnen komen. Zaterdag 23 april was op Schiphol de drukste dag sinds het uitbarsten van de coronapandemie. Nu de coronadreiging een stuk teruggedrongen is en reizen een stuk gemakkelijk is, was de meivakantie van 2022 de eerste schoolvakantie dat er weer op grote schaal op vakantie gegaan kom worden. En omdat de meivakantie in heel Nederland op dezelfde dag begint, zorgt dat tijdens de eerste vakantiedag voor een enorme piek in het vakantieverkeer.
Zeer ongelukkig moment
Het gekozen moment is daarom zeer ongelukkig. Al die gezinnetjes, stelletjes, vriendengroepen en eenlingen die zich zo verheugd hadden op hun vakantie… Zij vertrokken in veel gevallen met stress en vertraging en soms helemaal niet. In alle gevallen niet de meest ideale start van een vakantie. Je zult er maar staan met je kinderen. Heb je je zo verheugd op een relaxvakantie op Mallorca, een stedentrip naar Barcelona of heerlijk gaan wandelen in de Schotse Hooglanden. Dan word je ineens, zonder dat je er op wat voor manier dan ook partij in bent, gedupeerd door een staking.
Wie is de schuldige?
Opvallend is dat iedereen maar naar elkaar wijst als oorzaak van deze stakingen. De vrachtafhandelaars vinden dat ze te maken krijgen met teveel werkdruk en daarvoor te weinig salaris krijgen. KLM wijst naar de overheid, die als onderdeel van de coronasteun geen ruimte heeft om salarissen te verhogen. En de overheid? Die wijst naar niemand, want die voelt zich geen partij in deze. Of dat helemaal zo is, is een discussiepunt. Want er waait een andere koers binnen de Tweede Kamer. Men zit klem tussen klimaateisen en economische belangen. Op het moment dat KLM wat meer ruimte gegeven wil, dan zal ‘links’ daar waarschijnlijk een stokje voor steken.
Dure koffers
Opmerkelijk is dat de vakantieganger de afgelopen jaren steeds meer is gaan betalen voor het meenemen van koffers, maar dat degenen die de koffers in- en uitladen er financieel amper of niet op vooruit gegaan zijn. Zwaar werk voor weinig geld, als de in de media genoemde uurlonen van 11 euro bruto per uur kloppen. Maar zelfs als er 15 of 20 euro per uur betaald wordt, hoe rijm je dat met ruimbagagetarieven die bij KLM op kunnen lopen tot 100 euro per koffer per enkele reis. Het ‘vluchtcomponenten ontkoppelen’ waarmee negen jaar geleden het betalen voor ruimbagage mee geïntroduceerd werd, is uitgegroeid tot een winstmodel.