Gisteren zag ik ineens berichten voorbij komen over erg goedkope vliegtickets naar New York City. Het AD kopte “Binnenkort van Schiphol naar New York voor minder dan 200 euro”. Ik dacht meteen “waar is de catch”, want dat is wel erg goedkoop. Normaal gesproken liggen retourtickets naar New York zo ergens tussen de 500 en 900 euro. Nou is die prijs van tweehonderd euro voor een enkele reis van Amsterdam naar New York. Dus het betreft geen retourticket. Die truc ken ik van een andere maatschappij ook. Dan bieden ze de heenreis aan voor 79 euro en kost de terugreis altijd minimaal 119 euro. Ze lokken je dan met een goedkope vanaf-prijs en in de praktijk kost ene retourtje je altijd minimaal 2,5 keer de prijs van een enkele reis. Natuurlijk ben ik op onderzoek uitgegaan bij Norwegian. Ik vermoedde dat ze hier ook zoiets zouden flikken. Tot mijn verbazing is dat niet zo. Zoekend op de Norwegian website vind ik tickets van New York naar Amsterdam die nog goedkoper zijn. De laagste prijs die ik vanochtend vond was 170,29 euro. Opgeteld bij een laagste vanafprijs van 199,90 euro voor de heenvlucht kom ik op een totale prijs van een retourtje Amsterdam-New York City (JFK Airport) voor 370,19 euro. Voor dat geld mag je 10 kilo handbagage meenemen en vlieg je rechtstreeks heen en terug. Goedkoper kan ook nog, maar dan moet je overstappen in Oslo.
Vergelijking met KLM
Als ik kijk naar de seat pitch (afstand tussen de stolen) bij Norwegian dan is die gelijk aan die van KLM: 31″. Norwegian vliegt met moderne Boeing 787 Dreamliner toestellen, dus het is ook niet zo dat je in een oude bak gezet wordt. Het verschil bij de goedkoopste tickets is dat bij KLM maaltijden en drankjes inbegrepen zijn en bij Norwegian niet. Natuurlijk heb ik ook gekeken wat je bij KLM voor vliegtickets naar New York betaalt. Voor een rechtstreekse vlucht heb ik 413,44 euro plus 10 euro boekingskosten als goedkoopste ticket kunnen vinden. Je vliegt dan op dinsdag 10 april heen en je mag op maandag 16 april terugvliegen vanuit Amerika naar Nederland.
Het prijsverschil tussen KLM en Norwegian valt dus wel mee. Wel lijkt het erop dat je bij Norwegian meer verschillende data kunt vinden met goedkope tarieven dan bij KLM. Maar dat kan natuurlijk ook zo zijn, omdat ze in eerste instantie een stukje van de markt af willen snoepen bij onze nationale trots. Het kopt natuurlijk wel lekker: “Binnenkort van Schiphol naar New York voor minder dan 200 euro”. Daarmee krijg je aandacht en vervolgens naamsbekendheid en klanten.
Zakenreizigers
Bij de economyclass tickets schat ik dat het prijsverschil tussen KLM en Norwegian op de route Amsterdam-New York bij vergelijkbare tickets zo’n 10 tot 20 procent is. Dat is voldoende om in ieder geval wat van de markt af te snoepen. De vraag is ook of ze klanten bij KLM weg gaan halen of dat ze vooral een concurrent gaan vormen voor maatschappijen die met een overstap onder de prijzen van KLM zitten, zoals het IJslandse WOW Air dat via Reykjavik naar Newark (dus niet naar JFK) vliegt. Norwegian is vooral een concurrent voor dit soort luchtvaartmaatschappijen, vermoed ik.
Grote klappers zouden te behalen zijn bij de markt van zakenreizigers. De goedkoopste business class retourtickets met KLM naar New York liggen op dit moment op 1518 euro exclusief 10 euro boekingskosten. Je moet voor dat tarief wel minstens 3 maanden vooruit boeken en tenminste 7 nachten in New York City blijven. Anders liggen de prijzen al snel ruim boven de tweeduizend euro. Bij Norwegian kun je voor minder dan 1100 euro per retour met in de Premium klasse vliegen. Dit is eigenlijk te vergelijken met de business class zoals die vroeger bij maatschappijen zoals KLM, Air France, Lufthansa en andere grote maatschappijen was. Dus brede stoelen, grote afstand tussen de stoelen, gratis drank, driegangenmenu, loungetoegang en meer voordelen. Bij KLM kun je tegenwoordig helemaal plat liggen in de business class of bijna plat liggen in oudere configuraties. Daarnaast krijg je bij KLM (mits je met KLM zelf vliegt) het bekende Delftsblauwe huisje met Bols jenever. Of dat het grote prijsverschil rechtvaardigt, is de vraag. Bijna elfhonderd euro voor een goede stoel en extra service of het dubbele voor een betere stoel, twee huisjes met jenever en extra punten voor je Flying Blue lidmaatschap. Ik denk dat redelijk wat zakenreizigers, zeker als ze zelf de tickets betalen, de Premium klasse van Norwegian een heel interessante aanbieding vinden.