Soms kom je weleens in een hotel waarbij de eerste indruk goed is, maar er iets niet klopt waar je niet direct je vinger op kunt leggen. Dat gevoel had ik bij Hotel Atrium Platinum Spa & Convention Resort***** in Ixia. Dit hotel behoort tot de Atrium-keten die meerdere hotels op Rhodos bezit. Deze maand heb ik er overnacht en kan niet anders dan het totaal niet eens zijn met de hoge beoordelingen die ik op beoordelingssites lees.
Laat me beginnen te vertellen dat ik een verwend reiziger ben die gemiddeld per jaar in zo’n 15 tot 20 verschillende hotels overnacht, die vrijwel altijd tot de vijfsterrencategorie behoren. Wat je merkt, en dat hoef ik veel anderen niet te vertellen, is dat het ene vijfsterrenhotel het andere niet is. Er zijn veel onderlinge verschillen, vooral in service en comfort. Binnen de markt van vijfsterrenhotels op Rhodos zit Atrium Platinum volgens mij aan de onderkant van de markt. Ja, het personeel is vriendelijk. Ja, de kamers zijn ruim. Ja, in principe zit alles erop en eraan. Maar toch verdwijnt bij mij dat gevoel niet dat het hotel niet klopt.
Het is zelfs zover gegaan dat ik naar de receptie ben gelopen om te vragen of Atrium een oud hotel opgekocht heeft en het omgetoverd heeft in een Atrium hotel. Dat zit hem in het gegeven dat er volgens mij hele rare combinaties van kleuren en materialen gebruikt zijn. Er is geen sprake van één vaste stijl, maar een mengelmoes van stijlen. Zo worden er misschien wel vijftien verschillende soorten natuursteen gebruikt, wordt koud grijs met een warmere cremetint gemengd, zie je moderne lampen en ouderwetse lampen en zie je ruimtes waarvan je je afvraagt waarom ze er zijn.
Nu ben ik zelf geen architect of binnenhuisarchitect, maar denk wel een oog voor detail te hebben. En wat ik zie is dat er veel ruimte is en dat men er op geen enkele wijze in geslaagd is om symbiose of sfeer in de kamers en de meeste openbare ruimtes te brengen.
Er zijn twee uitzonderingen. Ten eerste de eerste aanblik als je de lobby binnenkomt. Erg slim hoe ze daar de balie centraal in de grote ruimte weggezet hebben. Een tweede plek die wel geslaagd is, is de bar. Deze modern ingerichte bar heeft een erg open karakter en is dankzij de kleurrijke meubels en de positionering van de bar wel gezellig.
Review sites
Graag wil ik nog wat punten aanhalen uit reviewsites en daar mijn commentaar op geven:
“super schoon”
Nee hoor, loop maar met blote voeten door de kamer en je voelt gewoon dat het niet schoon is. Mijn slijmvliezen die reageren op aanwezig stof zeggen ook voldoende.
“Verder is de ligging niet optimaal.”
Inderdaad. En dat is niet omdat je een aantal meters moet lopen om ‘in de gezelligheid’ te komen, maar vooral vanwege de ligging op een heuvel waar vrijwel continu de wind op staat. Dat betekent dat je soms wegwaait van je balkon met zeezicht, het zwembadwater koeler is dan elders en dat de restaurants geen buitenterras hebben. Je zit noodgedwongen achter glas te eten!
“Het eten was van zo’n bijzondere kwaliteit”
Ja, inderdaad. Het eten had een uitstekende werking op mijn darmen. Twee keer dat ik vrij snel na het eten ineens enorm naar het toilet moest. In het Aziatische specialiteitenrestaurant wordt vooral met diepvries-ingrediënten gewerkt en dat proef je. Voor het geld dat je ervoor betaalt is de kwaliteit bedroevend laag.
“Enige minpuntje is dat de kamers en vooral de gangen zeer gehorig zijn”
Enige minpuntje? Ik ben van mening dat goede geluidsisolatie een pré is voor een luxe hotel. Moet wel zeggen dat ik het eens ben met de geluidsoverlast.
“Een super luxe design hotel”
Dit is geen design. Dit is een jammerlijk mislukte poging tot design.
“prachtig uitzicht op zee, met ondergaande zon”
Klopt helemaal.
Nog wat te zeiken?
Ja ik heb nog meer te zeiken:
- geen verse jus d’orange maar van dat bittere fabrieksspul
- geen espresso bij het ontbijt
- laminaat in kamer ligt op sommige plekken krom waardoor je je voeten open kunt halen
- regendouche hangt op een hoogte van ongeveer 1 meter 60. Hoe moet een volwassen vent daar onder gaan staan?
- dorre tuinen die serieus slecht onderhouden zijn
Kortom: voor mij is dit geen vijfsterrenhotel dat in het voorseizoen 145 euro per kamer per nacht mag vragen voor een bezetting door één persoon. Als ik een reëel prijskaartje er aan zou moeten hangen dan zou ik 80 tot 90 euro per nacht billijk vinden.