Het faillissement van autoverhuurbroker Holiday Cars heeft ervoor gezorgd dat duizenden gedupeerden hun vooruitbetaalde geld kwijt zijn. Door het faillissement hebben de door Holiday Cars uitgegeven vouchers hun geldigheid als betaalmiddel voor de huurauto verloren. Hoewel de reserveringen van de huurauto’s volgens de berichten wel zouden blijven bestaan, dienen de huurders de huursom nogmaals direct aan de verhuurder zelf te voldoen. Een lekkere tegenvaller. Zo kost drie weken een SUV in Florida huren je hierdoor bijvoorbeeld 1400 euro in plaats van 700 euro.
Dat mensen gedupeerd kunnen raken bij een faillissement van een huurautomakelaar is geheel te wijten aan het feit dat er geen dekking is door het garantiefonds van het SGR. Holiday Cars was niet aangesloten bij het SGR. Dit geldt niet alleen voor Holidays Cars. Ook een bekende broker zoals Sunny Cars, die veel zaken doen via reisbureau’s, is geen SGR-lid. In principe zou wat de klanten van Holiday Cars is overkomen ook kunnen gebeuren indien een andere bemiddelaar zoals Sunny Cars in de financiële problemen komt. Sunny Cars is slechts een voorbeeld. Ook het flink in opkomst zijnde bedrijf Easyterra is geen SGR-lid.
De vraag is of het voordeel wat je kunt hebben bij het huren via een bemiddelaar opweegt tegen het risico je geld kwijt te raken bij een faillissement. Als klant kun je niet in de financiële keuken van de bemiddelaar kijken. Je kunt daarom niet zelf bepalen hoe risicovol het vooraf betalen van een huurauto is bij een bepaalde verhuursite. Wie voor grotere bedragen wil huren die doet er misschien verstandiger aan om direct bij degene te reserveren die de auto levert en dat te doen met betaling ter plaatse. Op die manier is het risico tot een minimum beperkt. Er wordt immers niets betaald als er geen huurauto geleverd wordt.