Duitse tol slecht voor Duitse luchthavens?

Afgelopen week werd bekend dat je vanaf 2016 tol moet gaan betalen om op de Duitse autosnelwegen te rijden. Nederlandse automobilisten zijn terecht teleurgesteld dat er wéér een land bij komt waar er tol betaald moet worden. En dat terwijl Nederlanders geconfronteerd worden met de hoogste belastingdruk binnen Europa op autobezit en autorijden. Voor straf mag je in bijna elk buurland betalen en hoeven buitenlanders in Nederland niet te betalen. Waar de Duitsers waarschijnlijk een kleine vergissing in maken is wat de gevolgen gaan zijn voor de Duitse luchthavens die in de buurt van de Duits-Nederlandse grens liggen.

Luchthavens Weeze Airport en Düsseldorf International Airport zijn voor een redelijk deel afhankelijk van Nederlandse reizigers die vanaf Duitsland naar hun (vakantie)bestemming vliegen. Wie naar luchthaven Weeze moet die kan de Autobahn nog wel ontwijken. Wie echter vanaf Düsseldorf wil vliegen die zal er niet aan gaan ontkomen om een tolvignet aan te schaffen. De vraag is in hoeverre dit gevolgen gaat hebben voor de concurrentiepositie van dit onder Nederlanders populaire vliegveld.

De exacte prijzen van de Duitse tolvignetten zijn nog niet bekend, maar het vermoeden is dat de prijzen rond de 10 euro gaan liggen voor een tiendagen vignet en 30 euro voor een maandvignet. In hoeverre gaat dit tientjeswerk ten koste van Nederlandse passagiers? De toekomst zal het uitwijzen.



Plaats een reactie