In de eerste weken van het jaar bereikten de negatieve verhalen over de reisbranche ons via de media. Minder boekingen en een risico op meer faillissementen binnen de traditionele reisbranche vormen geen goede signalen. Als je echter wat verder kijkt dan vraag je je af of de signalen inderdaad zo negatief zijn als ze lijken. Want wie levert de cijfers aan met betrekking tot het aantal boekingen? Dat is veelal de ANVR. Dit is een branchevereniging van Nederlandse reisondernemingen. Misschien moeten we ons afvragen of het het aantal vakanties is in absolute zin dat in een negatieve spiraal lijkt te zitten of dat het de ANVR-leden zijn die te kampen hebben met tegenwind.
Het zou mij niets verbazen als de waarheid meer naar dat tweede neigt. De Nederlandse consument is inmiddels zeer vertrouwd met internet. Pakketreizen zijn steeds vaker overbodig, want men kan eenvoudig zelf eenvoudige reizen boeken via internet. Daar is de concurrentie door niet-ANVR-leden steeds groter. Internationale websites die hotels, vliegtickets en huurauto’s aanbieden maken het de traditionele reisbranche steeds lastiger.
Je ziet een duidelijk verschuiving in behoeftes. Men wil steeds vaker een reis op maat in plaats van een pakketreis die binnen de spelregels van een reisorganisatie vallen. Men wil zien, ontdekken en combineren. Op het moment dat de ANVR-leden daar eens echt serieus op in gaan springen is het tij deels te keren.
Vooralsnog zie ik in mijn omgeving niet dat er minder op vakantie gegaan wordt. Ik weet niet of mijn vrienden, kennissen en familie representatief zijn voor de Nederlandse samenleving, maar ik zie ze niet minder op vakantie gaan. Wel zie ik inderdaad dat er steeds minder vaak via Nederlandse reisorganisaties geboekt wordt.