Ga je de komende periode op vakantie met de auto? Dan zal het je niet ontgaan zijn dat de brandstofkosten een stukje hoger liggen wat we jarenlang gewend waren. De prijzen voor benzine zijn binnen Europa met gemiddeld 30 tot 80 procent gestegen op ongeveer anderhalf jaar tijd. In Nederland valt het relatief nog mee. Hier betaalde je in oktober 2020 gemiddeld 1,57 euro voor een liter E10. Nu moet je aan de pomp tussen de 2,30 en 2,50 aftikken. In landen waar de accijns lager ligt dan bij ons, zijn de relatieve prijsstijgingen een stuk groter. In Oostenrijk is de benzineprijs van gemiddeld 1,06 naar 1,90 gegaan. In Spanje betaalde je anderhalf jaar geleden ongeveer 1,16 per liter. Nu zit dat rond de 2 euro. Dat is bijna een verdubbeling!
Eventjes goedkoop tanken in Luxemburg is er ook niet meer bij. Daar kon je eind 2020 nog voor iets meer dan een euro per liter je tank volgooien met E10. Een litertje diesel kostte je minder dan een euro: gemiddeld 94 cent. Nu betaal je daar voor benzine ongeveer 1,92 euro en voor diesel ongeveer 1,80. Lachen aan de pomp is er daar ook niet meer bij.
Hoe kun je de brandstofkosten tijdens jouw komende autovakantie enigszins binnen de perken houden? Dit zijn onze 5 bespaartips op je brandstofkosten.
[1] Pas je rijstijl aan
De meest voor de hand liggende manier om je brandstofkosten te beperken ken je eigenlijk wel: pas je rijstijl aan. Wat rustiger rijden, weinig tempoverschillen, rustig optrekken, op tijd remmen…. allemaal manieren om de brandstofconsumptie positief te beïnvloeden. Een zware en beweeglijke rechtervoet kost je dit jaar meer geld dan ooit.
[2] Neem minder mee
Hoe zwaarder je auto geladen is, des te meer energie (= brandstof) er nodig is om je auto te verplaatsen. Deze natuurkundige wet is onomstreden. Minder bagage meenemen scheelt je in kilo’s en dus in brandstof. Het is natuurlijk ook een goed excuus om schoonmoeder niet mee te hoeven nemen op vakantie ;-)
[3] Gebruik je airconditioning op de juiste manier
Wist je dat de airconditioning soms wel voor 10 tot 15 procent van het de brandstofgebruik verantwoordelijk is? Dat geldt vooral tijdens warme zomerdagen waarbij je je airco volop laat werken. Er zijn twee manieren om de airco minder hard te laten werken en je brandstofverbruik daardoor te doen dalen. De eerste is door de temperatuur niet te laag in te stellen. Als het buiten 30 graden is, moet je de temperatuur van de airco niet op 18 graden instellen. Realistischer is om hem dan op een graad of 22 tot 24 te zetten. Niet koel, maar wel prima omstandigheden om in te zitten.
Heb je een recirculatiestand op de airco zitten? Gebruik die dan op de juiste manier. Op internet is daar goede uitleg over te vinden.
[4] Plan een economische route
Op buitenwegen rijden met een gemiddelde snelheid van 80 kilometer per uur is aanzienlijk zuiniger dan met gemiddeld 120 kilometer per uur over de snelweg rijden. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om je snelheid op de snelweg te verlagen naar ongeveer 100 kilometer per uur. Dat scheelt je al een stuk in brandstof. Door een route binnendoor te kiezen kun je vaak ook het aantal af te leggen kilometers beperken. Ook dat scheelt je in brandstof. Rijd je op basis van navigatieapparatuur of -software? Kijk dan of er een economische route als alternatief berekend kan worden. Dan zie je meteen wat het in tijd en afstand scheelt ten opzichte van de snelste route. Op basis daarvan kun je bepalen of het de moeite waard is.
[5] Tank niet langs de snelweg
Net als in Nederland betaal je elders in Europa langs de snelweg meer voor je peut dan wanneer je de snelweg verlaat. Dat kan soms wel dertig cent per liter schelen. Niet voor niets schreef ik in 2016 al het artikel ‘Tank niet langs de Oostenrijkse snelweg‘. Dit geldt nu nog steeds. Kijk waar je goedkoop kunt tanken. Dankzij internet wordt dat steeds gemakkelijker. Via bijvoorbeeld Google Maps kun je snel tankstations in de buurt vinden. Via verschillende sites kun je zoeken waar je in de buurt het goedkoopste kunt tanken.